Jarní probuzení
Lektor se ptá studentů, jaké roční období mají rádi. S čím si spojují jaro? Proč se (ne)těší na jaro? Co na jaře dělají? Jaké svátky na jaře slaví. Jejich názvy napíše lektor na tabuli. Pak se zastaví u svátku sv. Valentýna. Studenti diskutují o tom, zda svátek slaví, jak, jaké dárky si dávají, nebo proč svátek neslaví. Lektor může říct něco o oslavách Valentýna v ČR a vyjádřit svůj názor na tento svátek.
cv. 1 Svátek všech zamilovaných.
Studenti čtou text. Pak řeší úkoly ve cv. 2 a odpovídají na otázky ze cv. 3.
cv. 4 Jedná se o gramatické cvičení. Lektor nejprve zopakuje se studenty trpný rod. Studenti pak řeší zadaný úkol. Následuje oprava.
cv. 5
Studenti doplňují do vět správnou předložku. Může se podívat do úvodního textu, pokud to bude pro ně těžké.cv. 6 Studenti vyjadřují svůj názor k uvedeným tvrzením.
Např. Svátek má ryze komerční charakter.
Lektor se ptá studentů, kdo si to myslí taky a proč? Studenti mezi sebou diskutují a obhajují svůj názor.
- názor – V tento den lidé kupují zbytečné věci a utrácejí hodně peněz.
- názor – Je správné, že lidé kupují nějakou maličkost tomu, koho mají rádi.
cv. 7 Někdo slaví, někdo ne
poslechové cvičení
Studenti poslouchají anketu a doplňují informace do tabulky, kdo slaví a neslaví Valentýna.
Pak si přečtou výroky ve cv. 7 b) a doplní do tabulky, kdo to řekl.
Např. – 1. osoba/ žena – d
Studenti pak říkají, se kterým výrokem by se ztotožnili a jaká tvrzení se jich netýkají.
Pak doplňují názvy dárků, o kterých dotazovaní mluvili – cv. 7 c)
Studenti si poslechnou vypravování ještě jednou a rozhodují, která tvrzení jsou (ne)pravdivá – cv. 7 d). Pak řeší úkoly e), f).
cv. 8 Valentýnský dárek
Lektor se znovu zeptá, jaké valentýnské dárky lidé v anketě uváděli. Pak si studenti vyberou z uvedených možností ve cv. 8 dárek, který by měl pro ně největší hodnotu. Zdůvodní proč. Pak seřadí uvedené možností podle priorit – od nejvíce – po nejméně.
Dále odpovídají na uvedené otázky. Lektor může zařadit i vedení rozhovoru cv. 8 e).
cv. 9 Ve znamení lásky
Studenti diskutují o tom, jestli se v jejich zemi slaví Den matek, jaké dárky maminky dostávají. Lektor potom zjišťuje, co vědí studenti o tradici na 1. května. Pak vypravuje o stavění májky, polibku pod rozkvetlou třešní. Lektor také seznámí studenty s dílem K.H. Máchy. Studenti můžou pak báseň najít na internetu a diskutovat o obsahu. Lektor může přinést text básně přímo do kurzu. Pak studenti poslouchají vypravování 9 c). Podle obrázků převyprávějí příběh a pak řeší úkoly 9 d). Na závěr si připraví rozhovor podle zadání 9 h).
cv. 10
MDŽ
Lektor diskutuje se studenty o tom, jaký význam má tento svátek ve světě a jaký význam měl kdysi v ČR. Studenti pak hledají správné pořadí textu, řeší zadané úkoly a odpovídají na otázky. Vše pod kontrolou lektora.
cv. 11
Mluvní cvičení, které je trochu opakováním toho, co se studenti naučili. Podle obrázků studenti vypravují, jaký svátek lidé slaví a jaké tradice dodržují.
cv. 12 Velikonoční svátky
Studenti diskutují o tom, jak slaví Velikonoce. Jaké velikonoční zvyky dodržují. Co pro ně Velikonoce znamenají a co o Velikonocích dělají. Lektor upozorní studenty na některé odlišnosti oslav Velikonoc v ČR, např. pomlázka, polévání vodou. Studenti čtou rozhovor, ve kterém se seznámí s historií Velikonoc. Lektor vytvoří tabulku, do které bude zapisovat, jaké byly dříve velikonoční zvyky a proti tomu to, jak lidé v současnosti slaví Velikonoce. Pak studenti porovnávají, co je shodné a odlišné se situací v jejich zemi.
cv. 13 Velikonoční týden
Studenti nejprve pojmenovávají jednotlivé dny v týdnu a pak k nim přiřazují zvyky a tradice. Vycházejí z předchozího rozhovoru a odpovídají na otázky.
cv. 14 Velikonoční zvyky
Studenti nejprve odhadují, co může patřit k velikonočním zvykům v ČR. Pak poslouchají čtyři krátké rozhovory a řeší úkoly 14 a), b), c). Můžou se naučit i básničky, které uslyší a případně vyzkoušet pomlázku.
cv. 15 Kam o Velikonocích?
Studenti vybírají z uvedených možností a říkají, kde by chtěli strávit Velikonoce a proč.
Na to může navázat i rozhovor, který má zadání ve cv. 16.
cv. 17 Četba z tisku Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, kde by v ČR chtěli strávit Velikonoce.